Vækstraten i regionen skaber nye og øgede behov for
forbedring af samfundsydelser, såsom sundhedspleje og offentlig transport. For
at kunne imødekomme det øgede behov, kræves der store investeringer i nybyggeri
af f.eks. nye plejebyggerier, for at kunne tilbyde mere pleje, bedre lokaler og
nye måder at arbejde på. Det fik Region Skåne til at anskaffe et nyt
PPM-system.
Region Skånes fastsatte mål med implementering af et
portefølje- og projektværktøj er en mere digitaliseret og effektiv
it-understøttelse til styring og administration af regionens projektportefølje.
De ønsker at give organisationen gode forudsætninger for at drive, styre og
gennemføre større projekter og programmer. Systemet skal også kunne bruges til
mindre projekter og andre typer projekter inden for Region Skånes organisation.
Antallet af igangværende projekter er cirka 1.200 og Region Skåne vurderer, at
over 1.500 aktive brugere vil bruge systemet.
Region Skåne havde lavet et omfattende arbejde med at
kortlægge behov og krav fra virksomheden. Eksempler på vigtige områder var
funktioner for økonomi, budget, analyse, dokumentstyring, tidsplanlægning,
tidsrapportering, understøttelse af Region Skånes projektmodeller,
ressourcestyring og risikostyring. Der var også krav om en høj grad af
brugervenlighed og mulighed for nemt at kunne vokse efter behov.
Gradvis implementering
Region Skåne vil nu gradvist implementere Antura Projects i organisationen.
Systemet skal i første omgang bruges til at styre projekter, porteføljer og
ressourcer indenfor Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, i forbindelse med blandt
andet nybyggeri af nye plejebygninger. Men herefter skal Antura Projects også
bruges til en række andre projekter inden for Region Skånes organisation.
- Vi i Antura takker Region Skåne for tilliden til at
levere Antura Projects som deres nye PPM-system. I dag har 60 % af Sveriges
regioner valgt Antura, så de er i gode hænder. Vi glæder os meget til at være
en del af den fortsatte udvikling, siger Mattias
Andersson, CEO hos Antura.