Familjebostäder valgte Antura som leverandør i 2013, og siden da har brugen af Antura Projects bredt sig til store dele af selskabet. Projektværktøjet muliggør fælles opfølgning af projektaktiviteter og øget dialog mellem projektmedlemmer. Det er med til at give et mere helhedsorienteret syn på virksomheden.
Familjebostäder
er et almennyttigt boligselskab. Selskabet har bl.a. til opgave at udvikle
projektidéer til ny- og ombygninger, vedligehold og forvaltning af ejendomme og
miljøarbejde. Familjebostäder opfører årligt mindst 500 nye lejeboliger og
derudover administrerer selskabet cirka 19.000 boliger i Stockholm. Familjebostäder
blev grundlagt i 1936 og indgår i dag i koncernen Stockholms Stadshus AB, som
ejes af Stockholms Stad. Kerneopgaven er forvaltning og nyopførelse af boliger
og lokaler. Boligselskabet har cirka 280 medarbejdere, som arbejder inden for
områder som teknik, miljø, forvaltning, kommunikation, økonomi og IT.
I 2013
besluttede Familjebostäder at se sig om efter et værktøj, som kunne samle alle
projekter i og omkring et system og
samtidig sikre, at medarbejderne arbejdede efter den fælles projektmodel. Efter
en omfattende evaluering af flere leverandører faldt valget på Antura:
–Det
afgørende var, at Antura tilbød en helhedsløsning, og at leverandøren var
veletableret. Desuden spillede de gode referencer en stor rolle. Det var klart,
at Antura Projects var et stærkt og moderne projektværktøj, siger Susanne
Kilgren, IT-chef, Informationssikkerhedschef, Familjebostäder.
Vokser med
værktøjet
I 2014
implementerede Familjebostäder Antura Projects, som til at begynde med skulle
bruges i kernevirksomheden, som udgøres af bygge- og vedligeholdelsesprojekter.
Projektlederne er oplært i værktøjet for at være i stand til effektivt at
rapportere om tid og ressourcer og redegøre for projekternes fremskridt.
Udviklingen er foregået trinvis, og i dag udnyttes værktøjet af
Projektudviklingsafdelingen, Ejendomsafdelingen, Miljøenheden og IT-afdelingen.
–Vi
har virkelig fundet nogle gode rutiner til projektaktiviteterne. Brugen af
Antura Projects har givet os bedre muligheder for fælles opfølgning og dialog
mellem projektmedlemmer fra flere afdelinger. Det har skabt flere
synergieffekter som f.eks. et bedre helhedssyn på virksomheden, siger Susanne
Kilgren.
Siden starten
er antallet af brugere steget fra 60 til 150. Næste skridt er at begynde at
arbejde med ressourcehåndtering, hvilket vil betyde en øget støtte til
planlægning og opfølgning af ressourcer både på rolle-, individ- og
projektniveau. Implementering af funktionen porteføljehåndtering, som giver et
overordnet billede af alle planlagte, igangværende og afsluttede projekter,
samt integration med økonomisystemet Agresso planlægges i 2016.
–Anturas
konsulenter har været vigtige i processen, og vi har fået god støtte ikke
mindst til tilpasning og implementering af værktøjet. Vi ser frem til at
arbejde videre med Antura Projects og vokse med værktøjet, afslutter Susanne
Kilgren.